Η ισότητα των ευκαιριών στην εκπαίδευση -η διακηρυγμένη αρχή με καταγωγή από τον Διαφωτισμό και τη Γαλλική Επανάσταση- καταργείται στην πράξη από τις κοινωνικές ανισότητες στην πρόσβαση στο εκπαιδευτικό σύστημα, τις οποίες διεύρυνε η πανδημία καθιστώντας σαφές ότι οι πρώτοι που πλήττονται είναι οι πλέον κοινωνικά ευάλωτοι: Ανάμεσά τους οι ανήλικοι πρόσφυγες που πηγαίνουν σχολείο.
Μια ακραία μορφή του αποκλεισμού έζησε ο Σ., ασυνόδευτος ανήλικος από το Πακιστάν που τα τελευταία δύο χρόνια διαβιεί σε δομή της ΑΡΣΙΣ – Κοινωνική Οργάνωση Υποστήριξης Νέων στη Θεσσαλονίκη. Το προσφυγόπουλο είναι τελειόφοιτος των ΕΠΑΛ, θέλησε να συμμετάσχει στις πανελλήνιες εξετάσεις, αλλά δεν τα κατάφερε.
Πρόκειται για μία όχι πολύ συνηθισμένη περίπτωση μαθητή, που οι καθηγητές του τον περιγράφουν ως επίμονο και επιμελή και παλεύει για τη ζωή του και την κοινωνική ένταξη μέσω της εκπαίδευσης.
Προσπαθώντας σκληρά κατάφερε και αποφοίτησε από το λύκειο με γενικό βαθμό 16,4. Ωστόσο, σε ένα εργαστηριακό μάθημα ειδικότητας ο βαθμός του έχει πολύ μεγάλη απόκλιση από τον μέσο όρο της βαθμολογίας που συγκεντρώνει στα υπόλοιπα μαθήματα. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα ο ασυνόδευτος ανήλικος να αποκλείεται από τις πανελλήνιες εξετάσεις, αφού για μισή μονάδα δεν συγκεντρώνει την απαιτούμενη βάση.
Το αίτημα του μαθητή, που αγωνίζεται για μια καλύτερη ζωή, είναι να επαναξιολογηθεί στο συγκεκριμένο εργαστηριακό μάθημα ώστε να μπορέσει να συμμετάσχει στις επαναληπτικές πανελλήνιες εξετάσεις. Στον αγώνα του αυτόν έχει συμπαραστάτες τους καθηγητές που τον υποστηρίζουν, καθώς και την Κοινωνία των Πολιτών που πιστεύει στην αξία της εκπαίδευσης για την άρση των ανισοτήτων και τη δημιουργία μιας δικαιότερης κοινωνίας με ίσες ευκαιρίες για όλους.
Για περισσότερες πληροφορίες: Εύα Καντούρου, συντονίστρια Δομής της ΑΡΣΙΣ, τηλέφωνο 6996 875 937