Διάρκεια του έργου: 1/04/2022 – 30/11/2022 (8 μήνες)
Συνολικός προϋπολογισμός: 7000 €
Εταίροι: Συμβούλιο της Ευρώπης – Τμήμα Νεολαίας
ΑΡΣΙΣ-Κοινωνική Οργάνωση Υποστήριξης Νέων (Ελλάδα)
Initiative for Social Change-ARSIS (Αλβανία)
Χρηματοδότηση: Συμβούλιο της Ευρώπης
Το Compass και το Compasito είναι τα εργαλεία του Συμβουλίου της Ευρώπης που χρησιμοποιούνται για την κατάρτιση εκπαιδευτικών, εργαζόμενων με νέους, μελών των τοπικών κοινοτήτων και δημόσιων αρχών σε θέματα ανθρωπίνων δικαιωμάτων.
Στόχος του εκπαιδευτικού προγράμματος είναι να υποστηρίξει και να εφοδιάσει τους νέους επαγγελματίες, τους εκπαιδευτικούς, τους κοινωνικούς επιστήμονες, τους πολιτισμικούς διαμεσολαβητές και τους δημόσιους λειτουργούς με ειδικά εργαλεία και τεχνικές προώθησης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων μέσω δράσεων ευαισθητοποίησης /σεμιναρίων διάδοσης.
Στόχοι:
– Η εκπαίδευση των συμμετεχόντων σε βιωματικές μεθόδους διδασκαλίας όσον αφορά την εκπαίδευση στα ανθρώπινα δικαιώματα, μέσω της χρήσης του Compass και του Compasito.
– Να εκπαιδεύσουν τους συμμετέχοντες να πραγματοποιήσουν μία δραστηριότητα ευαισθητοποίησης για τα ανθρώπινα δικαιώματα με βάση τις ανάγκες κάθε κοινότητας ή δομής, μέσω της χρήσης του Compass/Compasito.
– Να διαδώσουν την αξία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων μέσω δραστηριοτήτων ευαισθητοποίησης και να χρησιμοποιήσουν το Compass και το Compasito ως εργαλείο για την επίτευξη αυτού του στόχου.
Χρονοδιάγραμμα:
Απρίλιος – Μάιος 2022: Προετοιμασία του προγράμματος κατάρτισης και των μεθόδων αξιολόγησης, αναζήτηση συμμετεχόντων.
Ιούνιος 2022: Υλοποίηση του εκπαιδευτικού προγράμματος στη Θεσσαλονίκη, Ελλάδα.
Ιούλιος 2022: Υλοποίηση του εκπαιδευτικού προγράμματος στα Τίρανα, Αλβανία.
Αύγουστος – Σεπτέμβριος 2022: Υλοποίηση σεμιναρίων διάδοσης.
Οκτώβριος – Νοέμβριος 2022: Αξιολόγηση.
Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα θα πραγματοποιηθεί στη Θεσσαλονίκη (4 ημέρες) και στα Τίρανα (2 ημέρες) αντίστοιχα, με τη συμμετοχή επαγγελματιών από άλλες πόλεις.
Οι συμμετέχοντες θα επιλεχθούν με βάση την εμπειρία, τα γεωγραφικά και πολιτισμικά κριτήρια ένταξης, την ιδιότητα στην κοινότητα και η εκπροσώπηση όλων των σχετικών θεσμικών οργάνων κι οργανισμών. Θα επιλεχθούν εκπρόσωποι από τις ακόλουθες ομάδες: κοινότητες Ρομά και προσφύγων, αρχές παιδικής προστασίας, δημόσιες υπηρεσίες, καθηγητές δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και σχετικές ΜΚΟ προστασίας ανηλίκων και προώθησης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.
Κάθε συμμετέχων θα κληθεί να οργανώσει και να πραγματοποιήσει μια δραστηριότητα ευαισθητοποίησης στα ανθρώπινα δικαιώματα (σεμινάριο διάδοσης) στην πόλη του/της, την τοπική κοινότητα ή τη δομή του/της, χρησιμοποιώντας τα εργαλεία Compass ή Compasito ή και τα δύο. Κάθε σεμινάριο διάδοσης θα διαρκεί περίπου δύο ημέρες οπού θα συμμετέχουν τουλάχιστον 10 άτομα.
Μέσω της εκπαίδευσης θα αναπτυχθούν οι ακόλουθες γνώσεις, δεξιότητες και στάσεις:
Γνώσεις:
– Βασικές έννοιες, όπως: ελευθερία, δικαιοσύνη, ισότητα, ανθρώπινη αξιοπρέπεια, μη διάκριση, δημοκρατία, δικαιώματα, ευθύνες, αλληλεγγύη.
– Η έννοια ότι τα ανθρώπινα δικαιώματα περιλαμβάνουν ένα πλαίσιο διαπραγμάτευσης και επίτευξης συναίνεσης που σχετίζεται με επιθυμητές καταστάσεις και συμπεριφορές στο οικογενειακό, σχολικό, προσωπικό και κοινωνικό περιβάλλον.
– Ο ρόλος των ανθρωπίνων δικαιωμάτων τώρα, στο παρελθόν και στο μέλλον στη ζωή κάθε συμμετέχοντα, κάθε κοινότητας και άλλων ανθρώπων σε όλο τον κόσμο.
– Διαφορετικοί τρόποι μαρτυρίας και βίωσης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων σε διάφορες κοινότητες, διάφορες ομάδες εντός της ίδιας κοινότητας και διάφορες πηγές νομιμοποίησης, συμπεριλαμβανομένων εθνικών, ευρωπαϊκών και διεθνών πηγών.
– Κοινωνικές αλλαγές, ιστορικά γεγονότα και αιτίες που οδήγησαν στην αναγνώριση του καθεστώτος των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.
– Κύρια διεθνή μέσα που υπάρχουν για την εφαρμογή και την υπεράσπιση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, όπως η Οικουμενική Διακήρυξη για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα (UDHR), η Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα του Παιδιού (UNCRC), η Ευρωπαϊκή Σύμβαση για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα (ECHR) και ο Χάρτης Θεμελιωδών Ελευθεριών της ΕΕ (CRF).
Δεξιότητες:
– Ικανότητα ενεργούς ακρόασης κι επικοινωνίας, ικανότητα ακρόασης διαφορετικών απόψεων, υπεράσπισης των δικαιωμάτων εκ μέρους του ιδίου και των δικαιωμάτων των άλλων.
– Κριτική σκέψη: έρευνα πληροφοριών, αξιολόγησή τους με κριτικό τρόπο, συνειδητοποίηση των προδιαθέσεων και των ασυνείδητων προκαταλήψεων του ατόμου, αναγνώριση μοτίβων χειραγωγικής συμπεριφοράς και λήψη αποφάσεων με βάση την ορθή και λογική κρίση.
– Ικανότητα συνεργασίας και διαχείρισης συγκρούσεων με εποικοδομητικό και θετικό τρόπο.
– Ικανότητα συμμετοχής και οργάνωσης κοινωνικών ομάδων.
– Δράση για την προώθηση και τη διασφάλιση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο.
Στάσεις:
– Αίσθημα ευθύνης για τις πράξεις του ατόμου και αφοσίωση στην προσωπική ανάπτυξη και την κοινωνική αλλαγή.
– Αναζήτηση κι ανοιχτό μυαλό, εκτίμηση της διαφορετικότητας
– Ενσυναίσθηση κι αλληλεγγύη με τους άλλους και προσωπική δέσμευση για την υπεράσπιση εκείνων των οποίων τα ανθρώπινα δικαιώματα απειλούνται.
– Αίσθηση της ανθρώπινης αξιοπρέπειας, της αυτοεκτίμησης και της αξίας της θέσης των άλλων όσον αφορά τις έμφυλες, εθνοτικές, θρησκευτικές και γλωσσικές διαφορές.
– Αίσθηση της κοινωνικής δικαιοσύνης, επιθυμία για εργασία προς την κατεύθυνση των ιδανικών της ισότητας και του σεβασμού της διαφορετικότητας.